søndag, februar 05, 2006

Hvad er det her for en verden??


Jeg skal først beklage, at der ikke sker så meget på Vesterbro i øjeblikket. Men fertilitetsbehandlingen er jo sat i bero en måneds tid - og verden er gået af lave... Så jeg skal lige have afløb for tankerne i den anledning: Jeg har været fungerende kontorchef i denne uge, og vi har haft så vældig travlt på grund af de hersens Mohammad tegninger. Vores soldater og observatører, der er sendt ud for at bringe fred og sikkerhed rundt om i verden, mødes med trusler om angreb og med en Fatwa. Efterretningstjenesten har arbejdet på højtryk, og vi har løbet rundt for at følge med kravene om informationer fra Udenrigspolitisk nævn, ministre, omverden, medierne osv. I det lidt bredere perspektiv ser det om muligt endnu værre ud, end i vores lille forsvarspolitiske: Vores ambassade og konsulat, vores flag og symboler er i brand rundt omkring i verden, og der er kampe i Københavns gader........... FOR HVAD? Nogle ubetænksomme karrikaturtegninger i en uafhængig dansk avis, og så er der pludselig millioner af mennesker, der ser vores land og vores folk som ondskaben selv. Man spørger sig selv: Hvor er proportionerne, og hvordan kan det gå så meget amok? Statsministeren skulle måske nok have taget det møde med ambassadørerne i november. Men mon det havde hjulpet for alvor? Svært at vide. Droningen, statsministeren, Paven og vores soldater er blevet afkrævet undskyldninger - men hvordan kan man med selvrespekten i behold sige undskyld for noget, man ikke har haft kontrol over eller ansvar for? Den er svær. Noget der nok er givet er, at herboende muslimers ophidselsesrejse til Mellemøsten ikke har hjulpet - for nu at sige det mildt. Især når de vælger at vise billeder af profeten, der ikke en gang har været vist i avisen. Billeder som er langt mere fornærmende end dem, der blev trykt. Det er da helt uacceptabelt.

Selvfølgelig skal der være respekt om religion og religiøse følelser, også Islam. Og tegningerne i JP var da ikke særlig hensigtsmæssige. Jeg synes på sin vis, at politiske protester over dem er helt i orden. Det er en acceptabel reaktion, at man bruger sin ytringsfrihed til at gøre opmærksom på, at man er krænket. Boykot af danske varer er også en reaktion, jeg kan acceptere. Selvfølgelig er det ikke Arla's skyld, at JP har bragt nogle tegninger, som har krænket muslimers følelser. Men vi skal jo huske på, at vi f.eks. boykottede fransk vin efter atomprøvesprængninger i sin tid. Det var vist heller ikke vinbøndernes ansvar. Det er ok, at man skal have afløb for sine følelser og holdninger, når man føler sig trådt over tæerne. Men altså volden, ondskaben og hadet. Det er uacceptabelt, ude af kontrol og helt ude af proportioner. Desværre ved jeg ikke, hvordan det kan vendes. Man kan frygte, at der er sket ubodelig skade. I hvert fald har det styrket både de ekstreme højre og de ekstreme muslimske kræfter i vores land, og det er jo begrædeligt. Det vi har brug for er moderation. Denne uge har været skrækkelig og ildevarslende. Jeg håber ikke det fortsætter. Nå nu vil jeg stoppe mine udgydelser. Men også jeg har brug for afløb... Jeg håber I bærer over.

3 Comments:

Blogger soesterlystig said...

Åååh... Jeg ved slet ikke hvad vi skal stille op med hele denne her ballade. Og selvom jeg vitterligt går ind for respekt - synes jeg reaktionerne er fuldstændigt ude af proportioner. Jeg bliver så træt i hovedet, når jeg prøver at begribe hvad det er der sker og det skræmmer mig, hvor langt man kan komme med trusler om bål og brand... sikke en verden!

10:29 AM  
Blogger Freudika said...

Jeg er også en af de skræmte - som virkelig ikke fatter hvad det er der sker der ude i den store verden ... Men som ser billederne i TV af brændende flag og store forsamlinger af meget meget vrede mennesker ...

Hvor kommer al den vrede fra?

9:59 AM  
Blogger MariaG said...

Ja, situationen er fuldstændig vanvittig og uoverskuelig!!

Jeg har efterhånden fået det sådan, at jeg næsten ikke orker at høre om mere. Efterhånden tror jeg at tid er det eneste, der kan løse konflikten...en undskyldning er i hvert fald ikke længere nok.

Vi må nok erkende at det er umuligt for os at forstå muslimerne i mellemøsten og omvendt.

8:09 AM  

Send en kommentar

<< Home