mandag, juni 26, 2006

Kære brevkasse

For nylig gav alle spekulationerne mig anledning til at spørge Svend Lindenberg, som er en kendt og afholdt fertilitetslæge, der har en spørge-svar service på nettet, om følgende:

Jeg har været igennem to icsi forsøg. Begge gange med rimeligt mange gode æg. Jeg er også begge gange blevet gravid med HCG på hhv. 76 15.dagen og 56 på 12. dagen. Begge gange er jeg begyndt at bløde og har aborteret umiddelbart efter jeg stoppede med progestanen/crionen. Har jeg bare været uheldig, eller kan der være noget om, at jeg bør behandles med progestan længere eller få noget andet medicin. Jeg har også en lang cyklus (32 dage) og kort mens på tre dage, og jeg tænker, om det også indikerer at min slimhinde ikke er særlig stærk. (Den ser tilsyneladende fin nok ud ved skanningen inden oplægning) Hvad ville du tro??

Svaret var: Ja, - jeg ville give dig dobbelt progesteron og så til 7-8 uge næste gang.

Jeg blev helt klam, da jeg læste det. For svaret indikerer vel, at der er en god mulighed for, at jeg har ret, og at jeg så måske har aborteret to sunde spirer....... ØV. Er også lidt træt af, at man selv skal søge sammenhænge, og selv skal vurdere og søge råd. Så summasumarum: Vi overvejer nu, om vi skal tage en tur i det private eller hvad. For de er jo søde nok på Riget, men der er bare så meget samlebåndproduktion over det, at jeg frygter, der ikke bliver foretaget tilstrækkelig indviduel vurdering. I hvert fald vil jeg insistere på at få mere progestan næste gang. Og jeg vil også have det ifm fryseæggene.

10 Comments:

Blogger Mira said...

Godt at du har fundet ud af hvad der kan gøres. Men lidt træls at finde ud af det nu. Og det der med samlebåndet kender jeg godt. Det lyder somom det er en generel trend på fertilitetsklinikkerne. Man er faktisk uhyggeligt nok selv nødt til at være ret oppe på dupperne for at sikre at man får den optimale behandling.

1:16 PM  
Blogger Frøkenhat said...

Samlebånd er også til en vis grad tilfældet på den mindre klinik i provinsen, hvor jeg holder til. Trist. Og virkelig drøjt, fordi man selv skal være så opmærksom på, hvad man vil og ikke vil.
Synes helt klart, du skal tage en snak med dine læger. Og hvis de er på tværs, så er det da virkelig værd at overveje et forsøg i privat regi.
Godt at du er sådan en sej tøs, der søger råd og svar andre steder!

8:15 PM  
Blogger Solsikke said...

Mht Lindenberg så er han lidt irriterende til tider fordi han bare er super duper optimistisk, men når det så er sagt er han en imponerende læge.

Han sagde til os at hvis de bare kunne få to gode æg ud af mig (efter jeg var blevet overstimuleret), så ville mine chancer for at blive gravid i det forsøg være over 50 %. Så fik de to gode æg ud og jeg blev gravid. Så et eller andet må han kunne.

Så hvis du overvejer hans privatklinik tror jeg det er et godt sted (jeg har kun været på Herlev).

Og ja, det er skræmmende så opmærksom man selv skal være. Jeg tror at lægernes teori er at der bare skal så mange forsøg igennem systemet som muligt.

Held og lykke med beslutningerne (og jobbet).

Knus,
Solsikke

8:13 AM  
Blogger Spirren said...

Jeg kan anbefale Hans Krog i det private.
Han er meget kompetent og bedst af alt ligger han ikke fingerne imellem hans vurderinger!

5:33 PM  
Blogger AndersenNikolaisen said...

Jeg er også stor tilhænger af Hans Krog, man skal lige vende sig til hans humor - jeg skulle ihvertilfælde - men han er super super kompetent. Har selv også været forbi Lindeberg, følte ikke helt han var 'med mig' på en eller anden måde.
Hans Krog søger at ændre behandling fra gang til gang for bedre resultat..

Skide træls at man selv skal have overskud til at finde sammenhænge og finde nye veje.
Knus
jeanette

8:49 AM  
Anonymous Anonym said...

Hejsa

Jeg har altid fået stikpiller langt ind (12. uge) i mine graviditeter, bare for at være på den sikre side, det skader jo aldrig. Det er Peter Lundstrøms holdning - ham kan jeg jo varmt anbefale!

Jeg har på 2. dagen for ægoplægningen fået taget blodprøver for at se om jeg fik nok progesteron, der ude kontrollere de alt hvad de kan og måler mange ting og sager i blodet, det har vi altid været meget tilfredse med - det kræver lidt ekstra, men det kan også give en masse svar. Knus Mette

10:28 PM  
Blogger Signe og Jan said...

Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

5:09 PM  
Blogger Signe og Jan said...

jeres erfaringer er meget velkomne. Tak for dem.

5:09 PM  
Anonymous Anonym said...

I wish not agree on it. I think nice post. Expressly the title attracted me to study the sound story.

6:59 AM  
Anonymous Anonym said...

Good dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

3:57 AM  

Send en kommentar

<< Home