lørdag, oktober 07, 2006

well samme læge - ingen særbehandling


Vi var til skanning før start på nyt kort forsøg fredag...... Det var (desværre) den samme læge, som vi var trætte af sidst.

Jeg lagde ud med at spørge, om man ikke kunne gøre noget for at undgå endnu en biokemisk. Nej, svarede lægen, der er intet man kan gøre. Vi ved ikke, hvorfor det sker. Så nævnte jeg predisonol, dobbelt progestan og Ole Bjarne, som er ansat på Riget og ekspert i kvinder, der aborterer. Så sagde hun, at predisonol skulle man starte med langt tidligere i forløbet, og i øvrigt virkede det ikke ret meget. Det var heller ikke noget, de bare gav, der skulle først en ordentlig udredning til. Hun mente i øvrigt heller ikke, der var særligt grund til bekymring, det var ikke unormalt at have et par biokemiske. Hun sagde også, at Ole Bjarne ganske rigtig var ekspert i kvinder, der mister igen og igen, men det var kvinder, der var "rigtigt gravide". Det var ikke de så tidlige biokemiske, dem betragtede de ikke som "rigtige" graviditeter???? I øvrigt talte den her sidste ikke som en rigtig biokemisk, for det kunne bare være en rest af den ægløsende sprøjte eller noget?... Jeg spugte så, om HCG i blodet efter de 14 dage fra ægoplægningen ikke betød, at der er noget moderkage, der var vokset. Det har jeg jo læst flere steder. Hun svarede nej nej, moderkagen vokser først langt senere i en gravditet. Jeg kiggede så bare på hende og sagde, at jeg SLET ikke kunne få det hun fortalte til at passe med, hvad jeg læste mig frem til andre steder. Hun tilbød så at vende det med Ole Bjarne, hvilket hun gjorde, og konklusionen blev, at de ville se på det, hvis det skete igen. Så kunne jeg blive skrevet op i køen til en udredning hos ham. Jeg vil nu i stedet undersøge om ham- altså Ole Bjarne - har en privat praksis. Lægen sagde også, hvilket ikke er det de tidligere har sagt, at de biokemiske udløser nye "gratis" forsøg, så jeg havde altså tre tilbage. I det hele taget en meget forvirrende omgang..... Men jeg er altså startet på hormonerne til et nyt kort forsøg. Hvis vi har så mange forsøg, kan vi jo lige så godt køre på, mens vi også ser på andre muligheder.

14 Comments:

Blogger MariaG said...

Jeg ved at de på Herlev giver prednisolon fra ægoplægningen. Jeg fik på Hvidovre prednisolon i 2 uger før opstart af kort behandling (hvilket dog endte med at være 4-6 uger før opstart, da min morbror døde midt i jeg var opstartet med prednisolonbehandlingen, hvorfor vi udsatte forsøget)

10:40 PM  
Anonymous Anonym said...

Hej Signe
Ole B. har ikke privat praksis mere... Og du må meget undskylde, men alle læger har det med at lyde enormt overbevisende og stensikre. Mærkeligt nok møder man jo så ret mange af dem der siger det præcis modsatte af hinanden. Jeg håber du kan få trumfet nogle af tingene igennem. Og så vil jeg være så fræk at sige, at nogle ting kan man jo bare gøre. Lægerne vil muligvis have facts på bordet, men hvis det ikke skader at tage en børnemagnyl eller progesteron eller hcg (og det gør det ikke), så kan man jo vælge at tage det tilskud hvis man vil. Jeg fik godt nok overtalt min gyn og holdt på graviditeten, men ellers havde jeg købt progesteron i udlandet. Meget vil jeg overlade til fagfolk, men deres personlige meninger(som ofte afhænger af stolthed) giver jeg ikke meget for. Prednisolon har jeg ikke erfaring med, men det ville jeg måske heller ikke lige jonglere med... Jeg vil iøvrigt sige, at der også er stor tvivl om virkningen af immunologiske behandlinger og alligevel er det en behandling, man kan få på landets førende hospital... Tsk tsk, jeg forstår det altså ikke... Hvis du ind imellem skriver på lfub, så prøv at læse på den tråd der hedder "assisted hatching", der er nogle piger som kender rigtig meget til de forskellige efterbehandlinger og de har skrevet rigtig meget sammen om det. Jeg vil så gerne komme med nogle kæmpe store problemknusende guldkorn, men jeg kan ikke lige finde dem... Dog vil jeg sige - stol på dig selv og din egen fornemmelse. Hvis det føles ok, at forsøge lidt mere fordi du ikke føler, at du har brug for flere drugs, så er det helt sikkert det, du skal gøre. Vi andre kan kun komme med små indspark og egne erfaringer.
Astrid

11:58 PM  
Blogger Frøkenhat said...

Sender en kæmpeknuser og transmogriffer energi og mod til det videre forløb af sted til dig. Fordi det er det bedste, jeg kan tilbyde - har ingen gyldne svar, brugbare erfaringe eller anbefalinger i denne forbindelse.
Har til gengæld et stort håb om, at du snart vil få en god behandlingsoplevelse med det ønskede resultat.

9:06 AM  
Blogger QVINDEN said...

Jeg krydser fingre for, at det går meget, meget bedre denne gang.

1:42 PM  
Blogger Spirren said...

Hvor godt Signe, at du fik talt til hende igen. Jeg blive sgu så irreteret på kvi8nder som hende, for man har som det mindste brug for at blive behandlet ligeværdigtigt.
Bliv ved med at klø på, giv ikke op, selvom det m¨å være så opslidende at skulle trækkes med personer som hende....

Alt det bedste til dig ønsker jeg.

Kæmpeknus M.S

10:26 AM  
Blogger soesterlystig said...

Var det på Rigshospitalet - for så tror jeg måske du har været udsat for den samme læge, som jeg havde min sidste samtale med... SÅ besluttede jeg mig for at få en second opinion. Resultat: To læger; en privat fertilitetslæge og en gynækologisk hospitalslæge(uafhængigt af hinanden) kastede et eneste blik på mine røngtenbilleder, sammenlignede med en skanning og fastslog, at der var væske i mine æggeledere mere. Nu har jeg ingen æggeledere... Få en second opinion - eller fire og stol så på din egen fornuftige dømmekraft for resten....

4:22 PM  
Blogger soesterlystig said...

ps: vel at mærke røngtenbilleder der er over 3 år gamle!

4:23 PM  
Blogger Mira said...

Altså så vidt jeg ved så er det moderkagen der producerer hCG, det er ikke ægget, så lidt moderkage må der være dannet de gange du har haft en biokemisk. Det er nok rigtigt nok at denne gang ikke var en biokemisk fordi hCG er så lav. På mit behandlingssted siger de at den er negativ når den er 5 og derunder.
Nogen gange har de læger altså ikke helt styr på facts'ene og nogen gange tror jeg også at de strikker deres egne forklaringer sammen uden egentlig at have 100% videnskabelig basis for det. Lægevidenskab er absolut ikke eksakt. Nogen gange går det altså også bare for hurtigt for de læger! Ved godt at de er pressede men alligevel synes jeg de burde tage sig sammen. Jeg har f. eks. mange gange været ude for at de overhovedet ikke har læst min journal!!! Den er godt nok også ved at være lang, men alligevel....det er sgudda for dårligt.

Så bottomline er at jeg synes det er klogt af dig at undersøge tingene selv og evt få en second opinion. Man kan altså desværre ikke altid regne med det danske sundhedssystem.

6:07 PM  
Blogger HBT said...

Så vidt jeg ved er det når ægget sætter sig fast på slimhinden at der dannes HCG, der går jo lige lidt tid inden der dannes moderkage, det vil jeg give lægen ret i.

Men ja få en second opinion. Hvis der er polypper vil man også miste igen og igen hvis graviditeten sætter sig på en polyp

7:25 PM  
Blogger Signe og Jan said...

Øv med Ole Bjarne, men tak for alle jeres bemærkninger. Det er rart at høre andres vurderinger. Jeg er bare generelt træt af, at jeg ikke føler de/hun rigtig lytter. - Og ja det er på Riget. Og jeg mener altså heller ikke det er rigtigt, hvad hun siger ind i mellem. Der er i hvert fald en del læger, der mener, at man kan gøre noget for at undgå gentagne biokemiske, samtidig har jeg altså læst f.eks. på netjordemorder, at "De to proteiner (PAPP-A og beta-HCG) dannes af moder- kagen". Såh det er nok en god idé at få en second opinion. Jeg har i øvrigt aldrig fået taget røngtenbilleder eller vandskanninger eller sådan noget.

8:20 PM  
Blogger Mira said...

Jeg tror måske at lægerne siger at der ikke er dannet moderkage endnu fordi den endnu ikke ved blodprøve kan ses med det blotte øje eller på en ultralydsskanner. Men hvis man så med et mikroskop ville man altså kunne se starten på en moderkage med nogen få celler og det er altså dem der danner hCG. Nogen gang skulle man tro at de læger ikke har haft mikroskopisk anatomi/histologi.

3:53 PM  
Anonymous Anonym said...

Kære Signe,
Jeg ved godt, at det er meget indiskret at spørge om, men hvad hedder denne læge? Jeg har selv været i behandling på Riget gennem det sidste års tid, og der er en læge, som jeg er stærkt utilfreds med. Så utilfreds at jeg har overvejet meget at påtale det. Men jeg troede, at det måske bare var mig, der synes hun var usandsynlig inkompetent. Hvis vi er flere, der deler denne opfattelse, må der vel være noget om snakken(?)

Jeg har netop i dag fået tallet 8. Egentlig er jeg i den mærkværdige situation, at jeg håber, at HCG'en falder. Det betyder jo selvfølgelig (endnu) en biokemisk, men er at foretrække frem for (endnu) en ekstrauterin. Desværre har jeg allerede nu smerter i højre side :o(

Jeg håber meget, at dit næste forsøg bringer jer miraklet.

Held og lykke,
Christina

8:51 PM  
Blogger Signe og Jan said...

lægen vi har været træt af er af indisk afstamning. jeg kan ikke huske navnet

3:19 PM  
Anonymous Anonym said...

Sjovt at se hvorforhippet i er på at få gratis forsøg og samtidig tager til Mexico - Hvor mange andre skatteborgere aldrig har været.

10:21 AM  

Send en kommentar

<< Home