onsdag, august 31, 2005

Sensommer tanker om kosmos og kaos


J er med datteren og svogeren i Istanbul for at se fodboldlandskamp. Så jeg er "alene hjemme". Det hygger jeg mig nu godt med. Ikke at jeg ikke gider fodbold - tværtimod, - det ved dem som kender mig . Men der er nu også en vis charme ved at styre biksen selv i et par dage. Der er ikke noget babynyt, så i stedet blot lidt hverdagsfilosoferen. I TV-avisen fortalte de om plyndringer og kaos i New Orleans på grund af orkanens rasen. Da jeg var der for mange år siden var det en lækker, charmerende storby. Det var det ganske givet også for en uge siden. Det fik mig til at tænkte på, hvor tynd civilisationens fernis egentlig er. En ulykke skaber på frygtelig vis lejligheden - og uden videre udvikler der sig lovløshed. Med død og ødelæggelse som afsæt udvikler noget sig fra velfriseret, vestlig velordnethed til det vilde vesten (no pun intended) på få dage. Det er da grimt ikke!